Jak probíhá výuka
Český jazyk
Metodika přípravy na didaktický test z českého jazyka
K přípravě žáků na didaktické testy používáme originální úlohy z testů CERMAT. Na těchto testech pracuje tým odborníků, který jednotlivé úkoly dlouhou dobu vyvíjí po všech stránkách. Úlohy neučíme nazpaměť, ale vedeme žáky k tomu, aby jednotlivým typům úloh dokázali porozumět do hloubky.
Výukové materiály
Výukovými materiály jsou pro nás originální úlohy z testů CERMAT z minulých let rozdělené do skupin a podskupin.
Cíl naší výuky
Chceme, aby žák na každé zkoušce prováděl dobře, rychle a bezchybně právě to, co má správně nacvičené.
Třídění úloh do skupin
Jednotlivé úlohy z testů CERMAT jsme roztřídili do tematických skupin a podskupin. Pro každou z nich jsme připravili jednoduché modely řešení. Učitel nejprve žáky s těmito jednoduchými modely seznámí a žáci se pak sami snaží pro zadanou úlohu určit, který postup použít.
Důraz na procvičení základů
Na začátku našich kurzů u všech účastníků prověřujeme vstupní úroveň jejich elementárních dovedností. Podle toho žákům doporučíme, kam by měli upřít svou pozornost a úsilí. Za tímto účelem jsou žáci pro procvičování vybavení příslušnou sadou úloh.
Vlastní výuky
Velmi důležitá je koncepce přípravy žáků. Proto se zaměřujeme na správné stanovení výukových metod, které vedou k dosažení cíle.
Strategie výuky
Výukové cíle:
- Komplexnost – shrnutí všeho důležitého
- Přiměřenost – cíle náročné, ale zároveň splnitelné
- Kontrolovatelnost – požadovaný výkon, podmínky a výsledek výkonu
Na základě opakování a procvičování jednotlivých úkolů si žák dovede vybavit z dlouhodobé paměti určitá fakta, termíny a postupy. Znalosti pak dovede převést do jiné podoby, uspořádat je a zestručnit.
Každá metoda výuky je cestou realizace. Jedná se o model vedoucí k dosažení cíle. Nejčastější metodou je kombinace frontální výuky se skupinovou. Řídící systém je učitel, který vede činnosti skupiny žáků. Zároveň se ale jedná i o spolupráci mezi žáky. Skupinová podpora usnadňuje a zefektivňuje činnost jednotlivých členů skupiny a jejich učení.
Trpělivé vysvětlování vede k pochopení souvislostí v jednotlivých testových úkolech. Mělo by vycházet ze znalostí žáků a při nových pojmech či nezažitých postupech je též potřebná snaha udržet kontakt mezi sebou a lektorem.
Jak se efektivně učit
Didaktické testy jsou pro mnohé strašákem a řadě studentů se nevydaří. Velmi často to pramení ze špatné a neefektivní přípravy. Postup efektivní přípravy je totiž dost specifický.
Simulujeme podmínky testu
Učíme hlavně tím, že „vytahujeme“ informace z hlavy. Neustále testujeme své znalosti. Díky této efektivní metodě učení pomůžeme žákům zlepšit jejich paměť, upevnit mozková spojení a umožníme jim látku lépe pochopit. Náš mozek si nejvíce zapamatuje tehdy, když se něco učí ve stejných podmínkách, jež poté nastanou. Pokud se tedy něco učíme ve zcela rozdílných podmínkách, než jaké zažíváme při testu, je dost dobře možné, že nedokážeme aktivovat dostatek mozkových spojení, abychom si na informaci vzpomněli.
Poznejte své slabé stránky
V průběhu probírání jednotlivých tematických okruhů zjistíte, co vám jde a na čem je třeba ještě zapracovat. Nebudete tak muset ztrácet čas studiem něčeho, co už dávno umíte. Naopak se zaměříte jen na to podstatné.
Jak změnit slabé stránky na silné?
Máte slabiny například ve větách vedlejších? V tom případě je třeba si nejdříve prověřit, zda je to skutečně pravda. Pokud se vaše hypotéza potvrdí, budete se muset podívat na teorii a doučit se základy (čím více zdrojů, tím více úhlů pohledu, a tím i lepší pochopení). Jakmile dokončíte fázi učení, projděte si znovu několik cvičení, které otestují vaše znalosti. Měli byste vidět značný pokrok.
Během testu budete muset hodně číst. Úlohy jsou vymyšlené tak, aby zabraly opravdu hodně času v případě, že budete číst opravdu vše. Nedělejte to! Nejdříve si přečtěte otázky, které vztahují k textu. Poté se vrhněte na samotný text.
Pokud si nejprve přečtete otázky, váš mozek bude při čtení rovnou hledat odpovědi. Velmi často stačí text jen „proskenovat“ a číst pouze vybrané pasáže. Když si přečtete otázky jako první, budete vědět, na co zaměřit svou pozornost.
Pro kterou odpověď se rozhodnout? Jestliže váháte mezi dvěma odpověďmi, většinou je správná ta, kterou byste zvolili jako první.
Vlastní postup přípravy
Text nejprve velmi rychle prolétněte očima a zjistěte, co všechno se v něm nachází. Následně proveďte pár jednoduchých cvičení. Po zvládnutí těch jednoduchých se pusťte do těch těžších.
Práce s textem je hlavně o schopnosti rychlého čtení s porozuměním. Proto čtení před zkouškou trénujte. Zvýšíte tím rychlost čtení a zlepšíte se ve čtení s porozuměním, tzn. že se v textu zorientujete. Pokud máte „načteno“, neměl by to být už žádný problém.