a) Základní jednoduché postupy:
V úvodních hodinách jsme dětem ukázali několik zásadních základních postupů, které se vyskytují jako součást složitějších řešení, kde fungují jako malé kostky lega.
Bohužel, u mnoha dětí se tyto postupy minuly účinkem, a nenaučily se je.
Nyní, když potřebujeme tyto jednoduché základy u složitějších příkladů, zjišťujeme, že je děti neumí.
Bez těchto základních stavebních kamenů nemůžeme postupovat dál
– bez základů nelze dokončit budovu.
b) Obvyklá překážka - opisování a přeříkávání (=opakování).
Ve školním prostředí je často kladen důraz na zapisování nebo opakování nahlas.
Děti pak přemýšlejí „rychlostí psaní“ nebo „mluveného slova,“ což je příliš pomalé.
Tento přístup často vede k tomu, že žák tráví čas zaznamenáváním informací, místo aby pochopil postup.
Důsledkem je, že se děti opožďují nebo ztrácejí v samotném procesu opisování.
Příklad 1: Máme za úkol převézt 20 minut na vteřiny. Kolik je to celkem vteřin?
Informace je už načtená v paměti. Co udělá většina žáků?
-
opíše 20 (papír – oko – mozek – ruka – tužka – papír)
-
krát (papír - oko – mozek – pochopí násobení – ruka – tužka – papír)
-
min (papír - oko – mozek – převod na vteřiny – ruka – tužka – papír)
a nyní toto načte do mozku počtvrté, řekne rovná se, vypočte
(papír - oko – mozek – výpočet – ruka – tužka – papír - výsledek)
a napíše výsledek 1 200.
20 . 60 = 1 200
Vidíte počet úkonů k získání výsledku 1 200?
Příklad 2.
Další úlohou je vynásobit číslo 7 číslem 8 a rovnou říct výsledek
Většina žáků postupuje obdobně, jenom okruh je jiný:
mozek – pusa – ucho - mozek
Musí přeříkat: sedm krát osm je …. a pak teprve řeknou výsledek.
Co se děje? … Čísla 7 a 8 už jsou načtena do paměti.
Žák je neumí v paměti posunout do sčítacího modulu.
Posouvá je do sčítacího modulu „přes pusu – ucho“.
Neumí posun v paměti přímo, posun provádí vnějším okruhem.
Špatný návyk !!!
Je nutno jednoduché početní operace provádět v duchu, na pozadí myšlení.
Jak nacvičit počítání na pozadí myšlení: TAKTO:
Denně 5 minut před spaním říkat násobilku třeba 7, ale počítat dál, přes 100.
Jindy násobilku 7 začít třeba od 2: 2, 9, 16, 23, 30, ……, 79, ….. až kam to půjde
A pak odčítání ……. a potom násobilka 12, 13, ….
Pozor, důležité je při odříkávání násobilky „slepovat“ slova a nedělat pauzy = znemožnit neustálé přičítání
Změna přístupu v Abakus Learning:
Naše výuka děti učí uvažovat nad úlohou a neplýtvat časem na zbytečné přepisy. Díky nácviku jednoduchých algoritmů dokáží děti rychle rozpoznat typ úlohy a aplikovat správný postup.
Tento trénink jim umožňuje automaticky řešit úlohy pod tlakem i stresem, což je klíčové pro úspěch.
c) důraz na rychlost na úkor správnosti (plácání bez rozmyslu)
Ve škole jsou děti někdy nuceny odpovídat rychle, bez rozmyslu. Tento přístup však může být pro matematiku škodlivý, protože matematika vyžaduje pochopení, ne rychlost.
Děti se mohou naučit spěchat a odpovídat první věc, která je napadne, což často vede k chybám a upevnění nesprávných odpovědí. To, co řekne, to slyší a uloží pevně a hluboko do paměti. A příště to řekne zase špatně.
Děti v Abakus Learning vedeme, aby odpovídaly pouze tehdy,
když si jsou odpovědí jisté.
d) důležitost domácí přípravy – cesta od „rozumím“ k „umím“
Učitelé mohou děti vést pouze k prvnímu kroku – fázi „rozumím.“ V této fázi děti dokáží vysvětlit postup a vědí, jak by měly úlohu řešit.
Tato úroveň však představuje přibližně 25 % celého procesu učení, a bez další samostatné práce nepostačuje k dosažení skutečné dovednosti.
Aby se dítě posunulo do fáze „umím“ – tedy dokáže úlohu vyřešit rychle a správně v podmínkách zkoušky – potřebuje opakovaný trénink doma, který tvoří zbytek do 90 % - do fáze umím (s drobnými chybami).
Často se stává, že děti zůstanou na úrovni „rozumím“ a myslí si, že to stačí. Bez vlastní praxe se však často zaseknou při úlohách, které vyžadují rychlost a automatizaci.
Pokud se postupy nenaučí, vědomosti vyhasínají a zvolna klesají k nule.
Fáze „umím“ je o schopnosti vyřešit úlohu bez zbytečného přemýšlení, což je možné jen díky trvalému a pravidelnému nácviku. Naším cílem je, aby si děti osvojily postupy a dovedly je správně aplikovat i pod tlakem zkoušky.