a) Proces samostatné práce:

  1. Vzít vzorově vyřešený příklad.

  2. Opsat zadání na čistý papír a pokusit se příklad vypočítat bez pomoci vzorového řešení.

  3. Porovnat výsledek s originálním řešením a najít případné chyby.

  4. Pokud výsledek nesouhlasí, nastudovat vzorový postup a zkusit úlohu vyřešit znovu – a tento proces opakovat na čistý papír tolikrát, dokud není výsledek správný.

  5. Tento postup provádět u každého příkladu – u prvního příkladu může být potřeba deset pokusů, ale s dalším příkladem už bude potřeba pokusů méně, například pět, a u dvacátého třeba jen tři.

 

b) výsledek tohoto procesu:

Tento opakovaný trénink vede k zásadnímu výsledku:
paměť dítěte si postupně vytvoří schopnost zapamatovat si správné výpočetní postupy.

Postupem času děti zjistí, že u nových úloh si pamatují postup již po jednom přečtení.

Tento návyk a schopnost jsou klíčové pro rychlé a přesné řešení úloh během zkoušek.

 

c) Nácvik automatického řešení:

Cílem je, aby děti nacvičily několik jednoduchých schémat. Potom už při čtení zadání vědí, jak úlohu řešit správně bez velkého přemýšlení.

ento opakovaný trénink vede k tomu, že se postupy stanou automatickými a žák řeší daný typ úlohy rychle, sebevědomě i pod tlakem a nemusí čekat, až ho řešení napadne.


d) Univerzální modely řešení:

V Abakus Learning jsme vytvořili jednoduché a účinné postupy, které pokrývají 90 % úloh na přijímačkách.

Například pro všechny možné slovní úlohy máme pět univerzálních schémat, díky kterým děti rychle rozeznají správný přístup a zvládnou úlohy efektivně, bez nutnosti pamatovat si konkrétní řešení.

 

Oproti obvyklému - žák čeká, co jej napadne a pak má často pro jednu úlohu i tři různá řešení.

50 úloh = ???? možných různých řešení