a) Proces samostatné práce:
-
Vzít vzorově vyřešený příklad.
-
Opsat zadání na čistý papír a pokusit se příklad vypočítat bez pomoci vzorového řešení.
-
Porovnat výsledek s originálním řešením a najít případné chyby.
-
Pokud výsledek nesouhlasí, nastudovat vzorový postup a zkusit úlohu vyřešit znovu – a tento proces opakovat na čistý papír tolikrát, dokud není výsledek správný.
-
Tento postup provádět u každého příkladu – u prvního příkladu může být potřeba deset pokusů, ale s dalším příkladem už bude potřeba pokusů méně, například pět, a u dvacátého třeba jen tři.
b) výsledek tohoto procesu:
Tento opakovaný trénink vede k zásadnímu výsledku:
paměť dítěte si postupně vytvoří schopnost zapamatovat si správné výpočetní postupy.
Postupem času děti zjistí, že u nových úloh si pamatují postup již po jednom přečtení.
Tento návyk a schopnost jsou klíčové pro rychlé a přesné řešení úloh během zkoušek.
c) Nácvik automatického řešení:
Cílem je, aby děti nacvičily několik jednoduchých schémat. Potom už při čtení zadání vědí, jak úlohu řešit správně bez velkého přemýšlení.
ento opakovaný trénink vede k tomu, že se postupy stanou automatickými a žák řeší daný typ úlohy rychle, sebevědomě i pod tlakem a nemusí čekat, až ho řešení napadne.
d) Univerzální modely řešení:
V Abakus Learning jsme vytvořili jednoduché a účinné postupy, které pokrývají 90 % úloh na přijímačkách.
Například pro všechny možné slovní úlohy máme pět univerzálních schémat, díky kterým děti rychle rozeznají správný přístup a zvládnou úlohy efektivně, bez nutnosti pamatovat si konkrétní řešení.
Oproti obvyklému - žák čeká, co jej napadne a pak má často pro jednu úlohu i tři různá řešení.
50 úloh = ???? možných různých řešení